torsdag den 16. maj 2013

Alberts første udstilling.


Roskilde 5-5 2013

5. maj  2013 skulle Albert endelig til sin første udstilling!

MEN før man kan blive udstillet skal man smukkeseres! Ikke noget der passer en hvid tornado!
Allerførst hans første helt rigtige bad med shampoo osv, indtil nu har det kun været klatvask og hurtige små-bade, men den går jo ikke når man skal ud og vises frem.
Så han kom i bad. Det gik meget bedre end forventet. Jeg havde regnet med skrigeri og naboer der tilkaldte dyreværnsforeninger, men nej, det blev kun til lidt småpiveri.

En lille våd stakkel!

Efter badet stod den på tørring med hårtørrer. i starten heller ikke nogen favoritbeskæftigelse for den lille Albert, men han endte med at synes det var helt ok. Og efter tørringen gennembørstning. Endnu en ting man som hvid tornado ikke er så glad ved! Men han fandt sig pænt i det hele, og formåede endda at smånyde lidt af børstningen, så helt skidt var det da ikke.

Så er det værste tørret!

Hans debut skulle foregå i Roskilde på andendagen af DKKs internationale udstilling.. Vi havde gået til ringtræning, og havde trænet hjemme også, meeen jeg syntes bare ikke jeg kunne komme op i den fart som jeg skulle for at kunne vise Albert fra hans bedste side, så jeg havde allieret mig med Martin, der er ekspert i at handle hunde som det hedder.. Det var jeg temmelig spændt på, for Albert ER jo altså mors hund... Så enten ville han overraske mig totalt og finde sig i at blive handlet af Martin, eller også ville han flippe skråt, og jeg ville selv blive nødt til at gå i ringen med ham. Det blev en smule en blanding, for Albert fandt sig faktisk rigtig fint i at blive taget væk af Martin, og løb faktisk rigtig godt i ringen med ham. Det med at stå og vente, det var straks værre, han skulle lige gøre opmærksom på at det altså var kedeligt, men i det mindste kunne jeg se på ham at han søgte støtte hos Martin når han blev lidt utryg, og det er jo helt fantastisk at han kan finde ud af at Martin nu er den der passer på ham. Da han skulle løbe alene frem og tilbage foran dommeren blev han dog en smule genstridig, for der hvor han skulle vende var lige præcis det sted hvor han sidst havde et mig, så der skulle han jo liiige se om han kunne finde mig.
Men alt i alt gik det sgu godt!

Lige lidt billeder fra udstillingen som min søde veninde Jeanette har taget og venligst udlånt.
Albert viser at han kan stå fint

Løber med Martin

Skal lige lave lidt narrestreger, så Martin får lov til at arbejde lidt..




Jeg var stolt af min lille dreng, der fik Excellent og blev 3. vinder med en fin kritik: 

Dommer Ulf Bråthen:

Middelstor og middelkraftig hanhund, maskulin for sin alder, godt hoved, kunne være noget bedre pigmenteret, tilstrækkeligt forbryst og hals, god ryg og lænd velvinklede bagben god pels og farve bevæger sig godt fra siden er endnu løs fremme godt temperament, trænger til ringtræning (nej, han trænger ikke til ringtræning, han trænger til at have sin moar i nærheden)


Alberts to søstre Athena og Carla fik også excellent,, men desværre fik ingen af de tre hvalpe fra kuldet certifikat.

Der var ellers lagt op til en helt store opvisning med Albert, tre af hans søstre og hans mor, der skulle have stillet i avls- og opdrætsklasse, men desværre blev søster Amira skadet, så det måtte droppes, men den klarer vi bare en anden gang.

Generelt klarede Albert udstillingen rigtig godt! Jeg var jo i tvivl om hvorvidt al den virvar der er til sådan en udstilling bare ville forvirre ham, men nej Han lukkede det ude, og vi futtede rundt mellem alle de andre hunde med løs snor og uden at blive totalt overgearet.
Og så fik han jo hilst på hans lille kæreste CeCe, der en en herlig lille staff-hvalp. De to er noget så gode venner, og kan ligge og trille rundt og kysse i timevis. De er bare herlige sammen!
CeCe var på udstillingen begge dage, og hele lørdagen og hele søndagen indtil vi mødtes havde hun ledt efter Albert! Hver gang hun så en stor hvid hund måtte og skulle hun hilse, men hver gang blev hun skuffet. Det var jo ikke Albert.. Så kom hun over forbi hvor Albert holdt til, og hilste på Alberts søster. Hmm det var da lidt ok, meeen det var jo stadig ikke Albert.. Så blev Albert lukket ud af buret, og da HAN kom over til CeCe ville jublen jo ingen ende tage! ENDELIG havde hun fundet ham og ja, så kunne de ligge der og lege så længe det skulle være.



Sådan en udstilling er jo lang, så for at han kunne få nogle pauser, så havde vi jo købt et bur til ham. DET var lige noget han kunne bruge! Det blev stillet op ad søster Athenas bur, og så kunne de ligge der og se og lugte hinanden. Albert er så glad for det bur at han helt frivilligt gik ind i det for at lige og hygge sig. Ud ville han da gerne, og så lidt rundt og opleve, men når vi kom tilbage til der hvor vi holdt til, så susede han direkte ind og lagde sig i buret. han var så begejstret for det at da vi var igang med at pakke hans bur sammen, så så han lige sit snit til at drøne direkte ind i Athenas bur, hvor han lagde sig ned. Så ingen tvivl om at det bur var en god investering.


Efter udstillingen måtte vi jo rundt og se på de forskellige boder, og der blev da brugt nogle penge på godbidder, hundetæpper, legetøj og andre gode sager.

Og så lærte jeg nok også, at skal Albert vises frem, så skal jeg have lettet min brede bag, have gang i futterne, og selv vise ham frem, for så render han da ikke og leder efter sin moar! (så forsøger han højst at æde mit tøj mens vi løber)

Men jeg er Martin evigt taknemmelig for hand handling af Albert i Roskilde, og jeg hiver da nok også fat i ham en anden gang kunne jeg forestille mig ;)

Alt i alt en rigtig god dag, og TAK til alle dem der kom og kiggede på og heppede på os :D

Næste udstilling blev så Bakkeskuet på Dyrehavsbakken. Mere om det i næste blogindlæg. (Lur mig om jeg ikke selv kommer ud og løbe der!)

3 kommentarer:

  1. Smuk som altid - tillykke med de flotte bedrifter i Roskilde. Jeg er sikker på at mange flere vil komme!

    SvarSlet
  2. Fed blok!
    Elsker dine billeder.

    SvarSlet